Turbulencija: kiek daug nukrenta lėktuvai?

turbulencija

Turbulencija yra tai, dėl ko labiausiai nerimauja lėktuvo keleiviai lipdami į lėktuvą. Ta pati turbulencija taip pat yra oro keleivių susižeidimo priežastis per anksti atsisegus saugos diržus. Pilotai visuomet būna užsisegę saugos diržus visą kelionės laiką ir jie tą patį rekomenduoja daryti ir keleiviams. Bet ar tikrai derėtų bijoti turbulencijos? “Telegraph” kalbėjosi su kompanijos “British airways”(„Britų avialinijos”) pilotais.

Kas sukelia turbulenciją?

Skirtingos priežastys gali sukelti turbulenciją, bet jos visos yra žinomos pilotams. Kiekvieną kartą skrisdami jie tikisi susidurti su nedidele turbulencija, lygiai taip pat, kaip kad vairuojant automobiliu nenustembi pamatęs duobę kelyje. Turbulencija nėra malonus, tačiau visai nepavojingas dalykas. Tai skrydžio dalis, kurios neverta bijoti.

Skirtingos oro sąlygos lemia skirtingo pobūdžio turbulenciją. Ramaus oro turbulencija– tai labiausiai paplitusi turbulencijos forma, su kuria susiduriama.

Oras pasiskirstęs horizontaliomis srovėmis, viena jų vadinama reaktyviniu srautu. Reaktyvinis srautas kartais gali būti tūkstančio mylių ilgumo ir vos kelių mylių platumo ir gilumo. Priklausomai nuo kelionės krypties. Mūsų skrydžių planuotojai gali arba vengti šių reaktyvinių srautų (prieš vėją) arba išnaudoti (pavėjui), kad sumažintų degalų sąnaudas, nes jos gali pasiekti iki 400 kilometrų per valandą greitį. Būtent tas susidūrimas su kitokio pobūdžio oro srove ir sukelia turbulenciją.

Ar jos galima išvengti?

Pamatyti ramaus oro turbulencijos negalima, pastebėti radare jos taip pat negalima, taip pat vargu, ar galima ją tiksliai iš anksto numatyti, tačiau egzistuoja tam tikri jos išvengti padedantys būdai. Dažniausiai pilotai remiasi kitų lėktuvų pilotų pranešimais, kuriuos jie girdi arba tiesiogiai, arba kuriuos perduoda oro eismo kontrolieriai. Tuomet jie apsvarsto turimą informaciją ir sprendžia kaip tinkamai pasielgti. Pastangas skristi saugiame aukštyje, apie kurį pranešta, gali kliudyti įgyvendinti keletas tokių suvaržymų kaip pavyzdžiui, tikimybė, kad tame aukštyje skrenda kitas lėktuvas arba lėktuvo svoris skrydžio metu.

turbulencija lektuve

Esant bet kokioms aplinkybėms, pilotas parinks patį saugiausią kelionės maršrutą nekeldamas grėsmės Jūsų saugumui. Lygiai kaip ir Jūs, pilotai junta orlaivio išjudinimą/kratymą ir renkasi sklandų ir patogų kelionės būdą.

Ar turbulencija dažniau pasitaiko tam tikrais maršrutais?

Bet kuriame oro uoste bet kurią dieną netikėtai gali sukilti stiprus vėjas. Taip pat gali nutikti ir su reaktyvinėmis srovėmis skrendant bet kuriuo maršrutu. Pastebėta, kad didžiausia tikimybė patekti į turbulencinę zoną yra tuomet, kai skrendate/kertate ITZC (tropinę konvergencijos zoną) skrisdami  Pietinės Afrikos dalies kryptimi.

Kokių neramumų gali sukelti turbulencija?

Skrydžio įgulos vadovaujasi bendra pasauline turbulencijos klasifikavimo sistema: nedidelė, vidutinė ir stipri turbulencija. Savo instrukcijose įgulos nariai turi turbulencijos apibrėžimus, kurie padeda įvertinti situaciją ir imtis optimalių situacijos sprendimo būdų. Baugščiam keleiviui net ir menkiausias susidūrimas su turbulencija gali atrodyti grėsmingai. Tuo tarpu, patyrusiems pilotams tai tas pats kaip taksi vairuotojui važiavimas duobėtu keliu arba kaip šiek tiek nelygus bėgių paviršius traukinio mašinistui. Tai nedidelis nepatogumas, nekeliantis pavojaus saugumui ir neišvengiamas kasdienybėje. Esant nedidelei turbulencijai, lėktuvas gali nukrypti aukštyn ar žemyn vos keliasdešimt centimetrų.

Nedidelė turbulencija nekelia baimės jausmo pilotams, kadangi jie su tokia turbulencija susiduria skrisdami kas kelios valandos kiekviename tūkstantyje kilometrų. Paprastai tai užtrunka ne ilgiau nei apie 10-15 minučių, bet pasitaiko, kad ji gali trukti ir keletą valandų, prasidėti, baigtis ir vėl iš naujo prasidėti. Tokio pobūdžio turbulencija gali kiek sutrikdyti ir reguliariai keliaujančius, ir išpilti gėrimus iš puodelių. Lėktuvas gali nukrypti 3-6 metrus aukštyn ar žemyn. Nereikia imtis jokių radikalių priemonių vairuojant lėktuvą. Nebent įgula gali nuspręsti kiek pakeisti aukščio lygmenį, jei turbulencija nesiliauja.

Stipri turbulencija pasitaiko itin retais atvejais. Patyrusi įgula, per 10000 skrydžio valandų patiria stiprią turbulenciją iš viso susumavus vos kokias 5min.  Ji tikrai labai nemaloni, tačiau nekelia rimto pavojaus. Lėktuvas gali svyruoti/kratytis iki 30 metrų aukštyn, taip pat ir žemyn, tačiau jokiu būdu to svyravimo/kratymosi amplitudė nesieks šimtų metrų, kaip kad kartais galite išgirsti kalbant pašalinius žmones.

Stipri turbulencija yra toks retas reiškinys, kad tikėtina, jog laisvalaikiu keliaujantis asmuo niekada jos nepatirs, kaip beje, ir verslo reikalais ne taip jau retai keliaujantys žmonės.

Todėl neverta bijoti turbulencijos, kelionių agentūroje etours galite įsigyti pigius lėktuvo bilietus paspaudę šią nuorodą: lektuvo bilietai. Įsitikinkite, kad turbulencija – tik kaip važiavimas nelygiu kaimo keliuku.

Parengta pagal:

What causes turbulence, and is it dangerous?

Atgal

Susiję straipsniai: